Achter de schermen bij het online meldloket

Bart en Ali werken beiden bij de technische helpdesk van het meldloket Posted Workers. Dagelijks beantwoorden zij allerlei vragen van ondernemers die bezig zijn met het melden of controleren van een melding. Ze vertellen over het meldloket en hun werk achter de schermen.

Hoe zien jullie dagelijkse werkzaamheden eruit?

Bart: “Naast de telefonische ondersteuning van ondernemers, zijn we continu bezig met het verbeteren en doorontwikkelen van het meldloket. Dat doen we samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit om het melden en controleren van gedetacheerde medewerkers zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Met als uiteindelijke doel natuurlijk dat er ook meer meldingen binnenkomen. Dankzij die meldingen krijgen we meer zicht op de mensen die tijdelijk aan het werk zijn hier in Nederland.”

Het meldloket bestaat nu zo’n 4 jaar. Merken jullie dat de meldplicht bekender wordt?

Ali: “We merken dat de meldplicht bekender wordt onder zowel de Nederlandse als buitenlandse ondernemers. Steeds vaker wordt begrepen dat melden nodig is om te zorgen dat mensen hier eerlijk en veilig hun werk kunnen doen. Het aantal meldingen stijgt ook nog steeds. Maar we krijgen, ook na 4 jaar, nog wel eens ondernemers aan de lijn die nog nooit van de meldplicht hebben gehoord. Die verwijzen we door naar postedworkers.nl voor meer informatie.”

Hoe ingewikkeld is het melden en controleren?

Bart: “We zijn continu bezig om het doen en controleren van een melding eenvoudiger te maken. Sinds 2020 kunnen mensen bijvoorbeeld ook in het Duits melden. Of kan een bepaalde e-mail ook in het Pools ontvangen worden. Je ziet dat dit ondernemers helpt. Ali vult aan: “De eerste keer melden kost misschien iets meer tijd. Maar als je het vaker doet, doorloop je het proces steeds sneller. We zien dat het doen van de melding door de buitenlandse werkgever zo’n 5 tot 10 minuten duurt. Het controleren van een melding door de Nederlandse opdrachtgever is vaak met een paar minuten gepiept.”

Hoe kan je het melden zo makkelijk mogelijk maken voor jezelf?

Ali: “Als je als buitenlandse werkgever een melding gaat doen, is het slim de checklist voor het melden erbij te houden. Zo ben je goed voorbereid en heb je de melding sneller gedaan. Bart: “Een tip daarbij is om van tevoren bij de Nederlandse opdrachtgever te vragen op welk mailadres hij de melding wil ontvangen, zo weet je zeker dat het verzoek te controleren bij de juiste persoon terechtkomt.”  

Wat zijn de meest gestelde vragen die bij jullie binnenkomen?

“Vragen als: ‘Hoe log ik in?’, ‘Ik zie geen melding, hoe kan dat?’ en ‘Hoe dien ik een melding in?’ komen dagelijks terug. Bekijk ook vooral de pagina met veelgestelde vragen over het meldloket. Kom je er niet uit met het melden? Dan zijn wij natuurlijk altijd bereid je te helpen. Mail je vraag naar helpdeskpw@svb.nl, bel ons op werkdagen via 020-6565123 (9:00 - 17:00) of vul het contactformulier binnen het online meldloket in.”